Tiedote: Escoot Magnum jää pois mallistosta!

24.7.2017

Toimme keväällä 2016 muutamia Escoot Magnum sähköskoottereita maahan, ollen näin

maamme ensimmäinen maahantuoja, kenen valikoimista näitä isopyöräisiä sähköskoottereita löytyi.

Escoot Magnum oli näyttävästi esillä esimerkiksi Eppu Normaalin mahtipontisella Ratinan keikalla, järjestyksenvalvonnasta vastaavan yrityksen käytössä!

Kuitenkin nyt kesäkuussa päätimme jättää Escoot Magnumin kokonaan pois mallistostamme. Syynä oli se että kyseinen malli oli varustettu kiinteällä istuimella, ja näin ei täyttäisi lain kirjainta sähkökäyttöisista ja polkupyöriin rinnastettavista kulkuneuvoista.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin toukokuun alussa julkaiseman blogi-tekstin mukaan Escoot Magnumin kaltaisessa kevyessä sähköajoneuvossa ei saisi olla lainkaan istuinta, tai istuin saisi olla enimmillään 44 senttimetrin korkeudella maanpinnasta.

Magnum mallisessa sähköpotkulaudassa istutaan kuitenkin 68 senttimetrin korkeudella, joten tulkitsimme asian niin, että Trafin mukaan laite tulisi tyyppihyväksyä mopoksi, joten sen liikennekäyttöön vaadittaisiin, paitsi vakuutus myös ajokortti.

Tilanteen teki erikoiseksi se, että Escoot Magnum sähköskootteri olisi täysin tieliikennekelpoinen, mikäli istuin poistettaisiin ja ajoneuvoa ajettaisiin seisten, tai istuin olisi sijoitettu alle 44 senttimetrin korkeudelle. Molemmissa tapauksissa ajettavuus ja ajoturvallisuus heikentyisivät oleellisesti.

Tilanne on edelleen hyvin tulkinnan varainen ja siksi päätimme jättää mallin kokonaan pois maahantuotavien mallien joukosta. Emme halunneet lähteä kikkailemaan mainostamalla sähköpotkulautaa erikseen maastokäyttöön soveltuvana tai muutenkaan etsimään mahdollisia porsaanreikiä lain tulkinnasta. Usein tämän tyyppisessä kikkailussa jää luu vetävän käteen, kun huomioidaan mahdolliset tulevaisuudessa esiin nousevat vastuukysymykset, ja muut lain tulkintaa vaativat seikat.

Tietoa E-scoot Sähköpotkulautojen akuista ja akkujen lataamisesta

30.7.2019

Uutiset ja tiedotteet

Tykkää meistä
  • Facebook Classic
  • Google Classic
Edulliset Sähköpotkulaudat

Olemme yrityskäyttöön suunnattujen sähköpotkulautojen markkinajohtaja Suomessa. Myymme tieliikennekelpoiset sähköpotkulaudat nyt myös yksityisille kuluttajille!

© 2019 Escoot.fi Kaikki oikeudet pidätetään.